כיצד להחליף כתובת אתר דומיין מבלי לאבד דירוגים ותנועה

שינוי שמות דומיין יכול להיות עניין לסיוט עבור קידום אתרים.

כשהם מטופלים בצורה לא נכונה, התנועה והדירוגים עלולים לצנוח פחות או יותר בן לילה, עם ההשפעה הברורה על הכנסות העסק.

אבל, בטיפול נכון, ניתן למזער את הסיכון ולהפוך את החוויה לנטולת סיבוכים יחסית.

למה שתשנו את שם הדומיין?

ראשית, כדאי להזכיר שתמיד עדיף להימנע משינוי שם דומיין אם זה אפשרי. גם כשהדברים נעשים נכון, מעברים אלו עדיין יכולים להוביל לתנודות או לירידה בתנועה שעלולה להימשך חודשים.

נתקלתי בפוסט הזה בפורום התמיכה של גוגל לאחר שמקדם אתרים אורגני (וגם המגיבים בשרשור) היו מבולבלים מדוע הגירה (שינוי כתובת אתר) שנעשתה לכאורה כהלכה הובילה לאובדן דירוגים ותעבורה שלא הראתה סימן של התאוששות לאחר מספר חודשים .

וכל זאת כדי לומר, הימנעו מהחלפת שם דומיין אם ניתן.

אבל, יש כמובן כמה מקרים שבהם זה בלתי נמנע והגיוני לעשות זאת:

צרכים עסקיים

ייתכן שיש לחצים עסקיים רחבים יותר שיאלצו את המעבר. אולי החברה נקנתה על ידי אחר, או שינתה כיוון. ייתכן שהחברה התרחבה משם הדומיין הממוקד שנבחר במקור.

אולי התחלתם עם hats-for-dogs.co.il, אבל מאז הסתעפתם לכובעים עבור סוגים אחרים של חיות מחמד. במקרה זה מעבר אל hats-for-pets.co.il יהיה הגיוני. שאף אחד לא יגנוב את המיזם העסקי הבא שלי, דרך אגב.

בינלאומיות

מומלץ לעבור מדומיין ברמה העליונה של קוד מדינה (CCTLD) כגון .co.il או .fr אם ברצונכם להגדיל את החיפוש האורגני במדינות מחוץ ל-CCTLD.

כדאי לעבור לדומיין גנרי ברמה העליונה (GTLD) כגון .com אם אתם רוצים להגדיל את התעבורה וההכנסות הבינלאומיות.

לכן, אם hats-for-pets.co.il פורחת לחלוטין ויש תיאבון עצום לכובעים עבור חיות מחמד במדינות אחרות, מעבר ל-hats-for-pets.com יהיה הגיוני, כדי לאפשר מיקוד טוב יותר בטריטוריות בינלאומיות.

עיינו במדריך שלנו לכל מה שקשור לקידום אתרים בינלאומי למידע נוסף.

מיזוג מספר דומיינים לאחד

במיוחד בארגונים גדולים יותר, זה לא נדיר מדי לראות דומיינים מרובים, בין אם זה דומיינים נפרדים למדינות בודדות, או אולי אתרים שנבנו עבור מוצרים ספציפיים.

הגירה של מספר נכסים לתחום הדומיין הראשי יכולה להיות הגיונית במקרים כאלה, שכן למרות הסיכון הקצר יחסית הכרוך בכך, התועלת לטווח ארוך מבחינת איחוד סמכויות ומשאבים בתחום אחד כדאית.

מעבר מ-http ל-https

אני מקווה שרוב האתרים עשו זאת לפני שנים, אבל אי אפשר לדעת. כבר בשנת 2018, גוגל החלה לסמן את כל אתרי ה-HTTP כלא מאובטחים, ו-HTTPS היה גורם דירוג קטן מאז 2014. אז, במקרה שלא עשיתם זאת כבר, העבירו את האתר שלכם ל-HTTPS. גוגל מתייחסת לזה כאל מעבר אתר עם שינויים בכתובת האתר.

מתי לא לשנות שם דומיין

אל תשנו את שם הדומיין שלכם כי קניתם שם דומיין עם מילת המפתח העיקרית שלכם ואתם חושבים שזה יהיה טוב לקידום אתרים.

זה לא יהיה שווה את המהומה: למרות שמחקרים מסוימים של גורמי דירוג מצביעים על יתרון קטן בקיומה של מילת המפתח בשם הדומיין, גוגל אמרה שזה לא גורם נמדד.

בהנחה שאתם מדורגים כרגע עבור מונחים מסוימים, כל תועלת קטנה שתפיקו או לא תפיקו מבעלות שם דומיין עם מילת מפתח לא יהיה שווה את הדירוג ואת תנודות התנועה הגלומות במעבר זה.

כיצד לשנות שם דומיין מבלי לאבד תנועה

סביר להניח שהתנועה עשויה להשתנות בטווח הקצר, אך ביצוע השלבים הבאים יעזור:

1. שמרו על אותו הדבר ככל האפשר

החלפת דומיינים היא מורכבת מספיק, אז שמרו את כל השאר כפי שאתם יכולים. לִשְׁמוֹר
מבנה כתובת האתר זהה כדי לעזור לגוגל להבין את הקשר בין העמודים הישנים לחדשים ולהקל על המעבר.

שמרו את ה-CMS (מערכת ניהול התוכן) זהה.

שמרו על עיצוב האתר ותוכן הדף זהים.

למרות שגיאות טכניות בסיסיות וברורות כמו קישורים פנימיים שבורים או הפניות הניתנות לתיקון במהלך ההגירה, אני מעדיף שאת כל חלקי העבודה המשמעותיים, כמו שיפוץ התוכן או העיצוב, או ביקורת ושיפור כל תוכן הבלוג, מחוץ ל- היקף שינוי שם הדומיין.

זה לא רק כדי להפחית את המורכבות, אלא גם כדי לאפשר זיהוי טוב יותר של היכן דברים הלכו טוב, או רע. אם ליוויתם את החלפת שם הדומיין עם עותק חדש בכל עמוד ושינוי בפריסה של תבניות העמוד שלכם, יהיה קשה לזהות מה גרם להצלחה או לבעיה.

2. סרקו והבינו את האתר הנוכחי

הפעילו סריקה באמצעות Screaming Frog של הדומיין הקיים שלכם כדי לקבל רשימה של כל כתובת אתר באתר. כללו את מפות ה-XML של האתר בסריקה כדי להבטיח ששום דבר לא יתפספס. התאימו את כתובות האתרים הללו לנתוני תנועה וקישורים נכנסים באמצעות חיבורי ה-API עם Google Analytics, Google Search Console ו-Arefs.

שלב זה מדגיש את הדפים בעלי העדיפות העליונה בדומיין שפג תוקפם שיש להפנות מחדש בהפנייה 301. בנוסף, נתונים אלה יהוו מדד שימושי בהשוואת ביצועים לאחר ההגירה.

אמתו את שם הדומיין החדש ב-Search Console ואם עדיין לא עשיתם זאת, ודאו שגם שם הדומיין הישן שלכם מאומת. אם תעשו זאת ברמת הדומיין, לא תצטרכו להוסיף גרסת www.

3. בידקו את תקינות הדומיין החדש

לאחר ש-Search Console החדש מאומת ומופעל, תוכלו לראות אם הדומיין הזה היה נושא לפעולות ידניות כלשהן. אם כן, אתם קצת בבעיה, אבל עיין במדריך של גוגל על מה לעשות וכיצד להגיש בקשה לבדיקה מחדש.

באמצעות Ahrefs, בידקו את נתוני ה-backlink עבור הדומיין החדש. גוגל די טובה בימינו לזהות מתי קישורים נכנסים שהם ללא ספק ספאמיים או רעילים, ותסיר אותם באופן אוטומטי. אבל, אם הדומיין נפגע בפעולה ידנית מבוססת קישורים או שיש לכם קישורי ספאם בקנה מידה רחב, הכניסו את כל הקישורים המניפולטיביים, הספאמיים והרעילים בקובץ דחייה והעלו אותו ל-Search Console החדש שנוצר.

עיינו בדומיין החדש ב-web.archive.org עבור כל תוכן חשוד או ספאמי שנראה עליו בעבר, שאולי העלה כמה דגלים אדומים עם Google.

4. מיפוי הפניות

זהו בהחלט הצעד החשוב ביותר בכל הנוגע לשינוי שם דומיין מבלי לאבד דירוגים ותעבורה.

בעזרת רשימת כתובות האתרים שלכם שנאספה בשלב שלמעלה, הוסיפו עמודה חדשה עבור כתובת האתר החדשה ומפה את ההפניות 301 שלכם.

יש להשתמש בהם כדי להפנות עמוד ישן לעמוד חדש עם תוכן שווה ערך. שימו לב שאם כל מה שמשתנה הוא שם הדומיין או מעבר מ-http ל-https, כאשר כל שאר ה-URL נשארות זהות, מיפוי הפניות בודדות לא יהיה הכרחי וניתן לטפל בכך באמצעות הפניה עם תווים כלליים לחיפוש.

בעוד שאתם יכולים להפנות כתובות URL ישנות רבות לכתובת אתר חדשה אחת, יש לעשות זאת רק אם כתובת האתר החדשה רלוונטית. הימנעו מהפניה מחדש של טונות של כתובות אתרים ישנות לדף פחות רלוונטי כמו דף הבית, מכיוון שיש סיכוי שזה ייראה כשגיאה 404 רכה.

זה מפורט בהנחיות למנהלי אתרים של גוגל להעברת אתר עם שינויים בכתובת האתרים, שבהחלט שווה קריאה.

עוד כמה נקודות מפתח לגבי הפניות מחדש של 301 שכדאי לקחת בחשבון בעת ​​שינוי דומיין:

  • הימנעו משרשרות להפניה מחדש במידת האפשר.
  • הפניות 301 לא גורמות לשום אובדן בדירוג הדף (כנראה, אבל מניסיוני עדיף להימנע משינוי כתובות אתרים בכל מקום אפשרי). ברוח זו, כדאי לשאול מפרסמים חיצוניים המקשרים לאתר שלכם האם הם יכולים לעדכן את הקישור שלהם לכתובת האתר החדשה שלכם.
  • הפנו מחדש כתובת URL רק אם היא בעלת ערך או אם יש לכם דף שווה להפנות אותה אליו בדומיין החדש. אם אין כתובת אתר חדשה מקבילה, או שהקודמת לא דורגה, משכה תנועה או לא היו לה קישורים נכנסים, תנו לעמוד 404. אין שום דבר רע ב-404 אם לעמוד הזה לא היה ערך והוא לא צריך להיות באתר שלכם יותר.

5. ודאו שהאלמנטים הטכניים נכונים

ישנם מספר תחומים טכניים לבדיקת הדומיין החדש, אשר לעתים קרובות ניתן לפספס:

לכל כתובת אתר בדומיין החדש צריכה להיות תג קנוניקל (canonical tag) המפנה את עצמו. בידקו שוב שהקנוניקל בדומיין החדש מכיל את שם הדומיין החדש, ומתייחס ל-HTTPS ולא ל-HTTP! לא פעם ראיתי דומיין שהועבר לאחרונה שעדיין יש בו תגי קנוניקל המתייחסות לשם הדומיין הישן, מה שבוודאי לא יעשה טוב עבור הדירוג שלכם.

באופן דומה, ודאו שנוצרת מפת אתר xml חדשה ומפנה בצורה נכונה לכתובות האתרים החדשות. בנוסף, ודאו שההפניה למפת האתר robots.txt מעודכנת לדומיין החדש.

עדכנו קישורים פנימיים בדומיין החדש כך שלא יידרשו הפניות פנימיות.

6. מה לבדוק לאחר הגירה לדומיין חדש

והכי חשוב, בידקו את ההפניות מחדש של 301. אתם יכולים לעשות זאת על ידי הכנסת רשימת כתובות האתרים שלכם למצב הרשימה של Screaming Frog.

אם אין לכם גישה ל-Screaming Frog, השתמשו באתר כמו https://httpstatus.io כדי לבדוק את הסטטוס של כתובות האתרים הישנות שלכם ולאשר שהן מפנים מחדש כצפוי. בשלב זה כדאי לבדוק ידנית שדפי העדיפות הישנים שלכם מפנים מחדש כהלכה, ולבדוק מה קורה גם כשאתם לוחצים על כמה תוצאות חיפוש של Google.

בידקו שכל כלל שהיה לכם שחוסם את הגישה לדומיין החדש על ידי Google הוסר, בין אם זה היה אי הכללת robots.txt או הגנת סיסמה. כמו כן, אשרו שקיימים כללי הפניה מחדש עבור www או ללא-www. גרסאות של כתובות אתרים, כמו גם כתובות אתרים נלוות ונגררות.

אל תשכחו לשנות קישורים מפרופילים חברתיים או עסקיים כמו לינקדאין, גוגל לעסק שלי ופייסבוק. זה גם יכול להיות שימושי ובאופן כללי פחות מבלבל אם תפיקו רשימה של האזכורים החשובים שלכם ותשנה אותם, כמו גם עדכון חתימות אימייל והפצת שינוי שם הדומיין במדיה החברתית.

7. משימות Google Search Console לאחר החלפת דומיין

יש כמה שלבים שצריך לנקוט ב-Search Console גם כאשר אתר חדש עולה לאוויר:

השתמשו בכלי שינוי הכתובת של Google Search Console כדי לספר לגוגל על השינוי – אם כי זה לא הכרחי אם אתם פשוט עוברים מ-http ל-https.

שלחו את מפת האתר החדשה למאפיין Google Search Console של הדומיין החדש ובקשו הוספה לאינדקס של דף הבית.

ודאו שכל ההגדרות שהיו לכם ב-Search Console הישנות שלכם מועברות ל-Search Console החדש. לדוגמה, כל אי הכללת פרמטרים או קבצי דחייה שנותרו רלוונטיים יצטרכו להיות מוחלפים בנכס החדש.

8. מעקב אחר הצלחת ההגירה

לאחר ששיניתם את שם הדומיין, השתמשו ב-Search Console כדי לעקוב אחר התקדמות ההוספה לאינדקס והתנועה.

בנכס של הדומיין הישן, אתם צריכים לצפות לראות כתובות אתרים שנוספו לאינדקס, הופעות וקליקים יורדים עם הזמן, ובנכס של הדומיין החדש אתם אמורים לצפות לראות את אלו גדלות, יחד עם רשימת השאילתות בדוח תוצאות החיפוש.

מחשבות אחרונות

אז הנה לכם. לסיכום:

  • נסו להימנע משינוי שם דומיין במידת האפשר, אך בהחלט יש סיבות מוצדקות לעשות זאת.
  • אל תשנו שום דבר אחר: שמרו אלמנטים כמו העיצוב, התוכן ומבנה כתובת האתר זהים אם אתם יכולים.
  • סרקו את הדומיין הנוכחי שלכם ואיספו נתונים על הביצועים של כתובות האתרים שלו.
  • ודאו ש-Search Console מוגדר עבור הדומיינים הישנים והחדשים.
  • בידקו את תקינות שם הדומיין החדש על ידי הערכת הקישורים הנכנסים, עיון בכתובת https://web.archive.org ובדיקת פעולות ידניות ב-Search Console.
  • ודאו שכל כתובת אתר ישנה בעלת ערך 301 מפנה מחדש ל-like for like בדומיין החדש. אין שום דבר רע ב-404 לכתובת עמוד ישנה אם היא הייתה חסרת תועלת או שאין תוכן שווה ערך בדומיין החדש.
  • ודאו שאלמנטים כגון קנוניקלים, מפת xml של האתר, קישורים פנימיים ו-robots.txt מתעדכנים כך שישקפו את החלפת שם הדומיין.
  • בצעו את המשימות הנדרשות ב-Search Console כדי לעזור ל-Google להבין את המעבר ולעקוב אחר התקדמות ההגירה.


מדריכים ומאמרים נוספים